מהי עבריינות נוער?

עבריינות נוער מוגדרת כמעשה של ביצוע מעשה פלילי על ידי מישהו מתחת לגיל 18, ללא קשר למקום מגוריכם בעולם. גיל זה משתנה בין לאומית אך בדרך כלל דבק בגיל 18 כחוקי להתנהגות כזו.

עבריינות נוער מתחלקת בדרך כלל לשתי קטגוריות. הסוג הראשון מתרחש כאשר ילד מבצע מעשה שייחשב פלילי אם נעשה כמבוגר.

מהי ההגדרה?

עבריינים קטינים הם מי מתחת לגיל 18 שעברו על חוק. בתי המשפט לנוער מתייחסים אליהם בצורה שונה מפושעים בוגרים, ומעניקים להם התחשבות ומשאבים מיוחדים.

עבריינות נוער יכולה לכלול מגוון של פשעים שילדים עשויים לבצע, החל מהישארות מחוץ לעוצר ועד להאשמתם ברצח. לרוב המדינות יש נהלים מיוחדים של בתי משפט לטיפול בתיקים אלו, אשר בדרך כלל סגורים לציבור.

עבריינות נוער מתייחסת למגוון של מעשים בלתי חוקיים שבוצעו על ידי אנשים מתחת לגיל 18. פשעי העבריינות הנוער הנפוצים ביותר עוסקים בהתנתקות ושימוש בסמים.

ברחבי העולם קיים מגוון רחב של מערכות משפט המגדירות אילו פעולות נחשבות פליליות ובאיזו חומרה יש להעניש את מי שנמצא אשמים. חוקים אלה נבדלים לעתים קרובות בשל השפעות היסטוריות, תרבותיות או דתיות.

סינגפור, למשל, משתמשת ב"אסיפה בלתי חוקית" ככלי לכוון כנופיות נוער ונענשת בחומרה רבה יותר מאשר בבריטניה. יתר על כן, לתחומי שיפוט מסוימים יש הגדרות משפטיות שונות של "עבירות מעמד", כגון שתיית אלכוהול או התנתקות, אשר מסווגות לעתים קרובות יותר כעבירות פליליות מאחרות.

אם יימצא שילד עבריין, הוא בדרך כלל יופיע בבית המשפט לדיון שיפוט. בדיון זה ישמע השופט ראיות מהורים ואנשים אחרים המכירים אותם וכן בחינת המלצות קצין מבחן לפיקוח וטיפול.

לאחר שמיעת עדויות, בית המשפט יכול להחליט אם יש להכניס ילד למתקן מעצר לנוער (בדרך כלל מוסד בו הם יכולים לשהות עד גיל 18). עם זאת, במצבים מסוימים, כגון כאשר מישהו מבצע עבירה חמורה, השופט חייב להעביר את התיק לדיון בבית המשפט למבוגרים.

למרבה המזל, יש מגוון תוכניות כדי למנוע מהילדים צרות. אלה נעים בין תוכניות חונכות לארגונים מבוססי קהילה המציעים תמיכה לילדים. חלק מהקבוצות מתמקדות במתן מודלים חיוביים לחיקוי והדרכה לצעירים, בעוד שאחרות עובדות עם ילדים על לימוד דרכים בריאות לניהול רגשות והתנהגות.

מה אלו הגורמים?

עבריינות נוער היא נושא מורכב המשפיע על מגזרים רבים בחברה. הוא מציב אתגרים בפני סוכנויות ממשלתיות, כוחות משטרה, ארגונים חברתיים, מחנכים, קהילות דת ויחידים כאחד.

לעבריינות נוער יש סיבות רבות, אך חלק מהנפוצות ביותר כוללות השפעת עמיתים, הפרעות נפשיות/רגשיות, סביבות בית ספר גרועות, שימוש בסמים במשפחות וגורמים אחרים המקיימים אינטראקציה. רבים מהסיכונים הללו יכולים להיות מופחתים או להימנע באמצעות פעילויות קהילתיות מאורגנות, תוכניות חונכים, שירותי חונכות והזדמנויות להתנדבות משפחתית.

השפעת עמיתים יכולה להיות טכניקת מניעה יעילה וחסכונית למאבק בהתנהגות עבריינית. מחקרים מראים שצעירים היוצרים מערכות יחסים עם אנשים חיוביים או קבוצות הרודפות אחר מחויבויות חיוביות נוטים להימנע ממעשים עברייניים; מצד שני, בני נוער שלוקחים חלק בפעילויות ללא מטרות או התחייבויות ספציפיות עלולים ליצור קשרים הפכפכים שעלולים לקדם פעילויות עבריינות.

גורם נוסף שתורם לעבריינות הוא היעדר חברות חיובית בבית. זה יכול להתרחש כאשר מספר ילדים חיים יחד ואין עם מי לשוחח או לבלות, מה שמוביל לתחושת בדידות ודיכאון עבור הילד.

הפרעות נפשיות ורגשיות עלולות לגרום למתח ובידוד של מתבגרים, להציב את התלמידים במצבים המגדילים את הסבירות שלהם לפעול או לנסות סמים – זה חל הן על אלו עם מצבים נפשיים מאובחנים והן על אלו שאין להם.

בעיות של מתבגרים עלולות להוביל למגוון השלכות שליליות, כולל בריונות ולחץ חברתי שעלולים להוביל להתנהגויות אלימות או אנטי-חברתיות. יתר על כן, לחוויות אלו יש השפעה עצומה על ההערכה העצמית של התלמידים, ומשאירה אותם פחות בטוחים בעת קבלת החלטות.

לבעיות אלו עשויות להיות השפעה רבה על ההישגים הלימודיים של תלמיד, מכיוון שהן עלולות לגרום לו להחמיץ שיעורים או להיכשל בשיעורים. למרבה הצער, בעיות אלו לרוב אינן מזוהות או מטופלות מוקדם מספיק על מנת למנוע התפתחות של דפוסי התנהגות עברייניים.